I MƏQALƏ
Postmüharibə mərhələsi
Postmüharibə mərhələsində Cənubi Qafqazın geosiyasi mənzərəsinə nikbin yanaşanlar az deyil. Azərbaycan II Qarabağ savaşından sonra regional miqyasda pozitiv geosiyasi ab-hava yaratmışdır. Bunun fonunda Bakının burada geosiyasi rolu yeni səviyyəyə yüksəlmişdir. Hazırda Azərbaycan Türkiyə ilə birlikdə regional geosiyasətin aparıcı konstruktiv istiqamətini həyata keçirir.
Lakin belə görünür ki, məhz bu gedişat bir sıra böyük dövlətləri qane etmir. Onlar öz ssenarilərinə uyğun olaraq faktiki surətdə regionu parçalayan xətti dirçəltməyə çalışırlar. Bunun üçün isə həmişə olduğu kimi, öz “maşa”larından – ermənilərdən istifadə edirlər. Bu baxımdan vəziyyət kifayət qədər ciddi və təhlükəlidir. Meydana yeni risklər çıxır. Regional miqyasda təhlükələrdən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev də konkret danışmışdır. Rəsmi Ankara narahatlığını bildirmişdir. Rusiya tərəfdən həyəcanlı informasiyalar gəlməkdədir. Deməli, dərinlərdə elə proseslər baş verir ki, onların tam təzahürləri hələ olmasa da, yaratdıqları riskləri hiss edirlər. Burada təsirlər üç istiqamətdəndir.
Birinci istiqamət: Qərbin Ukrayna və Qəzza fiaskosu
Qərbin Cənubi Qafqazda fəallaşdığı haqqında media vasitələri, demək olar ki, hər gün yazırlar. İndi həmin fəallıq yeni səviyyəyə keçmişdir. Əgər əvvəllər Qərb dövlətləri (ABŞ+Aİ üzvləri) daha çox informasiya, diplomatiya və xəbərdarlıq üsullarından istifadə edirdilərsə, indi bunlara real hərbi-təxribat və hibrid xarakterli addımları əlavə etmişlər. Bu prosesdə, hələlik, aparıcı rolu Fransa oynayır. Həm də bu dəfə qəribədir ki, təsir dairəsini bir qədər də geniş götürmüşdür – bütövlükdə, postsovet məkanı. Rusiyadakı terrorda rəsmi Moskvanın E.Makronu günahlandırması bu baxımdan bir qədər gözlənilməz oldu. Çünki indiki geosiyasi qarışıqlıqda Fransa dövlətinin terrorla postsovet məkanında nəyə nail ola biləcəyi qeyri-müəyyəndir. Üstəlik, Ukraynada vəziyyət getdikcə Qərb üçün xoşagəlməz hal alır.
Hər halda, indi Rusiyadakı terror prizmasında Cənubi Qafqazda da təhlükələrin meydana gəldiyindən bəhs edirlər. Ayrıca, Azərbaycan xüsusi xidmət orqanları da ola biləcək risklərdən bəhs etmişdir. Deməli, siyasətin hansısa qatında geniş bir məkanda geosiyasi konfrontasiya kursunu yeni mərhələyə keçirməkdədirlər ki, Cənubi Qafqaz o proseslərin episentri təsiri bağışlayır.
Qərbin bu cür oynaması yalnız demokratiya və liberalizm üçün deyil, bütövlükdə, dünya təhlükəsizliyi üçün çox təhlükəlidir. Bu prizmadan baxanda Brüsseldə ABŞ, Aİ və Ermənistan nümayəndələrinin görüşməsi həmin təhlükənin konkret nümunəsi kimi görünür. Bu görüş regional təhlükəsizlik üçün birbaşa riskdir. Orada hansı razılığa gəlinməsindən çox, görüşün formatı və müzakirə mövzusu düşündürücüdür. Çünki Brüsseldə Cənubi Qafqazın geosiyasi taleyi ilə bağlı məsələləri bu regiondan olan tək Ermənistanla müzakirə edib, hansısa qərar vemək bəri başdan pozucu fəaliyyətdir. Gürcüstan bununla bağlı səsini çıxarmır. Səbəbini başa düşürük. Lakin rəsmi Tbilisi anlamalıdır ki, indi ona əhəmiyyətsiz görünən proses sonradan dərin fəsadlara yol aça bilər. Ən azı ona görə ki, region üçün vacib saydıqları problemləri Tbilisi olmadan müzakirə etmişlər. Ola bilsin ki, burada Gürcüstan rəhbərliyi Rusiya faktorunu nəzərə alır. Lakin təcrübə göstərir ki, bu cür fəndlərin təsir müddəti çox qısa olur. Yalançının yaddaşı kimi...
Azərbaycanın reaksiyası isə özünə hörmət edən müstəqil dövlətin davranışına nümunədir. Prezident İlham Əliyev görüş ərəfəsi aydın ifadə etdi ki, Brüsseldə nəzərdə tutulan görüş formatı regionun geosiyasi maraqlarına cavab vermir. Orada bir sıra risklər mövcuddur. Həmin sırada Azərbaycanı regionda geosiyasi təcrid etmək niyyəti də vardır. Bunun fonunda Brüsseldə kimin kimə nə qədər pul verəcəyi və ya hansı artilleriyanı ermənilərə satacağı elə də əhəmiyyətli deyil. Çünki Azərbaycan həm maliyyədə, həm də hərbi gücdə Ermənistanı bir neçə dəfə qabaqlayır və yeri gələrsə, bu fərqi daha da artıra bilər. Bu tezisi təsdiq edən faktları irəlidə vurğulayacağıq.
Azərbaycan və bütövlükdə, region üçün riskli olanı məhz həmin görüş formatının regionun iki dövlətini arxa plana atmaq cəhdi ilə bağlıdır. Bəs bu, Qərbin nəyinə lazımdır? Avropa və ABŞ indi nədən ehtiyat edirlər?
Məsələ ondan ibarətdir ki, Qərb qlobal miqyasda daha çətin və mürəkkəb duruma düşmüşdür. O, iki istiqamətdən ciddi zərbələr alır. Birincisi, Ukrayna planı fiaskoya uğramışdır. Avropalı vergiverənlər pullarının hara getdiyini öz hökumətlərindən soruşmağa başlamışlar. Ukrayna ordusu cəbhədə əvvəlki kimi inamlı döyüşə bilmir. V.Zelenski artıq hərbi qələbədən yox, danışıqların dünya formatından dəm vurur. Bu zaman da özünün yanlış strateji xəttini deyil, ona yardım edən böyük dövlətləri günahlandırmağa çalışır. Bu, aydın surətdə diqqəti kənara çəkmək cəhdindən başqa bir şey deyil. Və Ukrayna kimi bir dövlətin və xalqın bu vəziyyətə düşməsində Qərbin təqsiri çox böyükdür. Məhz onların şişirdilmiş dəstək mesajları, vəziyyəti Rusiya üçün pisləşdirmək niyyətləri Ukraynanı və onunla birlikdə, bütövlükdə, Şərqi Avropanı mürəkkəb duruma saldı.
İkinci zərbəni Qərb Yaxın Şərqdə HƏMAS-dan alır. İsrailin Qəzzaya hücumu ərəfəsi Qərbin bütün güclü dövlətləri Tel-Əvivin yanında olduğunu bəyan etdilər, regiona hərbi texnika və silah göndərdilər. Hətta ABŞ göndərdiyi yardımı reklam da etdi. Lakin getdikcə aydın oldu ki, Yaxın Şərqdə də Qərbin geosiyasi fiaskosu gözlənilir. İsrail indiyədək nə müharibəni uda bildi, nə də HƏMAS-ın müqavimətini qırmağı bacardı. Aldığı hərbi zərbələr və meydana gələn ölümlər və dağıntılar Qərbi yenidən düşünməyə məcbur edir. İndi ABŞ və Avropa İsraili inandırmağa çalışırlar ki, müharibəni dayandırıb, danışıqlara başlamaq lazımdır. Həmin danışıqlarda HƏMAS-ın münaqişə öncəsi dediyi bir məsələ təsdiqini tapır. HƏMAS bəyan etmişdi ki, danışıqlar olacaq və İsrail bütün əsir fələstinliləri buraxacaq. Bu proses indi yavaş-yavaş gedir. Son məlumatlarda isə İsrailin Qəzzanın cənubundan qoşunları çıxarmaq məcburiyyətində qaldığı ifadə edilir.
Bu gedişatın geosiyasi ifadəsi ondan ibarətdir ki, Qərb artıq Yaxın Şərqdə İsrail – HƏMAS münaqişəsinin fonunda geosiyasi iflasa uğramaqdadır. İndi onların dərdi İsrailin bu savaşdan necə salamat çıxarılması ilə bağlıdır. Bəs, bunu necə etmək olar?
Əgər Qərb üçün yaranmış geosiyasi vəziyyətə Ukrayna ilə Fələstin məsələlərinin sintezindən baxsaq, görərik ki, Qərb yeni münaqişə ocaqları yaratmaqla həm Ukrayna, həm də İsrail məsələlərini arxa plana atmağa çalışa bilər. Əks-halda nə Şərqi Avropada, nə də Yaxın Şərqdə uğura nail ola bilməyən siyasi və geosiyasi dairələr Cənubi Qafqaz kimi mürəkkəb bir məkanda vəziyyəti kökündən dəyişə bilər? Hansı arqumentə görə, kimsə hesab edə bilər ki, Qərb Cənubi Qafqazda bir tərəfdən Azərbaycan – Türkiyə birliyinə, digər tərəfdən isə Rusiyaya qalib gələ bilər? Gücü olsaydı, Ukraynada təklənmiş Rusiyaya qalib gələrdi. Və ya bir təşkilat olan HƏMAS-la mübarizədə üstünlük əldə edərdi. Bunların əvəzində hazırda gülünc vəziyyətdə qaşqabağını sallayıb durur. Eyni zamanda, barmaqlarını Cənubi Qafqaz tərəfə uzatmaqdan da çəkinmir.
Beləliklə, indi Brüsseldə “maşa” Ermənistana pul və hərbi silah vəd edən Qərb əlində yağ olsaydı, Şərqi Avropa və Yaxın Şərqdəki uğursuzluğuna görə öz başına çəkərdi. Buradan Brüssel şousunun əsas məqsədi aydın olur: Cənubi Qafqazda qarışıqlıq yaratmaq! Ermənistanın qələbəsindən söhbət gedə bilməz. Rusiyanı burada sıxışdırmaq absurd xülyadır. Türkiyə – Azərbaycan tandemini zəiflətmək də xam xəyaldır (faktlar indidən bunu təsdiq edir). Bəs, regionda su bulandırmağın Qərbə nə faydası ola bilər?
Bircə faydası ola bilər: Avrasiya məkanında geosiyasi ziddiyyətli situasiya yaradıb, prosesləri xaotik dinamikada idarə etmək imkanı qazanmaq. Bu xaotik dinamika isə ABŞ və Avropaya fürsət düşəndə əsas olaraq Çin istiqamətində hücuma keçməklə bağlıdır. Təbii ki, “yol üstündə” Rusiya ilə də haq-hesabı çürütmək fəna olmazdı.
Lakin, məncə, Uinston Çörçill bu məsələdə də haqlıdır ki, amerikalılar yalnız bütün yanlış yolları sınaqdan keçirəndən sonra düzgün qərar verə bilirlər! Bu da ABŞ-ın növbəti yanlış hesabları və proqnozlarıdır. Bu tezis ritorikadan və ya kimlərəsə mənfi münasibətdən yaranmamışdır. Cənubi Qafqazda realpolitika prizmasında güclərin müqayisəsindən yaranmışdır. Konkret faktlara keçək.
Həmin faktlar regiona olan ikinci və üçüncü istiqamətlərdən qaynaqlandığından onlara öncə ayrı-ayrılıqda baxaq.
İkinci istiqamət: “rus ruleti”
Beləliklə, Qərbin Brüsseldə ermənilərə verdikləri vədlər Cənubi Qafqazda ürək bulandırır və aranı qatmağa yönəlmişdir. Buna Rusiyanın çevik reaksiyası gözlənilən idi. Moskva reaksiya verdi, lakin adəti üzrə ağılla deyil, hiss və duyğusallıqla. Rusiyanın rəsmi adamları, faktiki olaraq, Qərbə qarğış edir və hədələyirlər. Terror aktında verilən itkilərin emosional təsiri ilə çox sərt ifadələr işlədirlər. Lakin bununla kifayətlənmirlər. Onlar Cənubi Qafqaza geniş diplomatik desant atmışlar. Rusiya burada geosiyasi vəziyyəti öz xeyrinə saxlamaq istiqamətində konkret addımlar atmağa başlamışdır. Lakin, təəssüf ki, həmin addımlar ənənəvi olaraq “rus ruleti”ni xatırladır. Yəni, yeni konstruktiv, regionda geosiyasi vəziyyəti daha pozitiv edə biləcək təklif eşidilmir. Əvvəlki “arqumentlər” təkrar olunur: “rus dünyası”, “rus dili”, “rus mədəniyyəti” və s.
Reallıqda bunlar mövcud geosiysi vəziyyətə uyğun olmayan “arqumentlər”dir. Çünki indi söhbət müstəqil dövlətlərdən gedir. Ayrıca, Azərbaycanla Rusiya strateji müttəfiqlərdir, biri digərindən asılı deyildir. Azərbaycan həmişə konkret, qarşılıqlı fayda verən proqramlar üzrə Rusiya ilə əməkdaşlığa hazırdır. Lakin indi, bütövlükdə, Qərbin təxribatları fonunda kiminsə Cənubi Qafqazda öz dünyası, mədəniyyəti və dilini yaratması xam xülyadır. Belə çıxır ki, Moskva Cənubi Qafqazda müəyyən mənada özü-özü ilə “rus ruleti” oynayır.
Bu da riskli və təhlükəli ola bilər. Lakin Cənubi Qafqazda Rusiyanın geosiyasi maraqlarının olmadığını kimsə deyə bilməz. Moskvanın burada maraqları vardır və onun təmin olunması üçün mübarizə apara bilər. O da faktdır ki, Rusiyanın bu regionda həqiqi və real strateji müttəfiqi yalnız Azərbaycandır. Ermənistan ikili oyun oyun oynaya-oynaya quyunun kənarına çatmışdır. Bir dəfə də “geosiyasi rəqs” etsə, quyuya yuvarlanacaq. Zatən, Ermənistanın real geosiyasi oyunçu olmaq potensialı və real gücü də yoxdur. Bunu indi, hətta, bir sıra erməni ekspertlər də etiraf edirlər. Onlar “Ermənistan qudurmuşdur” ifadəsini tez-tez işlədirlər.
Gürcüstanın da Rusiyaya strateji müttəfiq olması absurddur. Rəsmi Tbilisi bütün manevrlərinə baxmayaraq, birmənalı Qərbə istiqamətlənmişdir. Gürcü cəmiyyəti Avropa İttifaqına üzv deyil, namizəd olmağı böyük sevinclə qarşılamışlar. Gürcüstan rəsmiləri rəsmi görüşlərdə Gürcüstan bayrağının yanına Rusiyanın deyil, Aİ-nin bayrağını qoyurlar. Bu seçimdə Gürcüstanı kimsə qınaya bilməz – müstəqil dövlət kimi öz yolunu müəyyən etmişdir. Ancaq burada geosiyasi baxımdan əhəmiyyətli məqamlar vardır.
Məsələ ondan ibarətdir ki, həqiqi mənada müstəqil dövlət birtərəfli deyil, hərtərəfli vəziyyəti nəzərə alaraq geosiyasi seçim etməlidir. Yəni, burada dixotomik seçim deyil, çoxaspektli seçim daha doğrudur. Regiona təsir edən böyük güclərdən hansınınsa tərəfini tutmaq deyil, onların maraqlarını milli maraqlara görə balanslaşdırma strateji baxımdan doğrudur! Cənubi Qafqazda yalnız Azərbaycan bu seçimi etmişdir. Bu səbəbdən, Rusiya Azərbaycanla səmimi və bərabərhüquqlu münasibətlər qurmaqla Cənubi Qafqazda rəqabətədavamlı geosiyasi konfiqurasiyanın yaradılmasında aktiv iştirakçı ola bilər! Buna necə nail olmaq mümkündür?
(ardı var)
Füzuli QURBANOV, XQ-nin analitiki, fəlsəfə elmləri doktoru
- Gecə Modu
- Ana səhifə
- Statistika
- Səhifələr
- Reytinq
- Hava
- Valyuta